WHATSAPP HAKKINDA KİŞİSEL VERİLERİ KORUMA KURUMU TARAFINDAN YAYINLANAN DUYURUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ 20 Ocak 2021
Kişisel Verileri Koruma Kurumu (“Kurum”) 12.01.2021 tarihinde WhatsApp uygulamasının kamuoyunu oldukça meşgul eden kullanım koşulları ve gizlilik ilkesinin güncelleneceği yönündeki işlemleri kapsamında bir duyuru yayımladı. Bu duyuru kapsamında Kurum, Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”) çerçevesinde WhatsApp uygulamasının gizlilik politikalarına ilişkin görüşlerini belirtmiştir.
Kurumun Duyurusunda Yer Alan ve Kişisel Verilerin İşlenmesiyle ilgili Hukuki Dayanaklar
Kurum, duyurusunda Kanunun 5 inci ve 6 ıncı maddelerini kaynak göstererek kişisel verilerin işlenebilmesi ile ilgili maddelerde belirtilen şartların sağlanması gerektiğini göz önüne sermiştir. İlgili kişinin kişisel verilerinin işlenebilmesi için Kanunun 5 inci maddesinin 2 inci fıkrasında yer alan istisnai hallerin (örneğin veri sorumlusunun meşru menfaatleri için veri işlenmesinin zorunlu olması ) mevcut olması gerektiğinin altını çizmiş, bu şartların olmadığı durumlarda kişisel verilerin ancak ilgili kişinin açık rızasıyla alınması gerektiğini belirtmiştir.
Kurum Tarafından Çizilen Açık Rızanın Sınırları
Kurum, kişisel verilerin ilgili kişinin açık rızasıyla işlendiği durumlarda Kanunun 3 üncü maddesinde belirtilen; belirli bir konuya ilişkin olma, rızanın bilgilendirmeye dayanma ve özgür iradeyle açıklanma unsurlarının açık rızada aranması gerektiğini belirtmiştir. Bu tanımdan da anlaşılacağı üzere Kurum; açık rızanın, rıza veren kişinin olumlu irade beyanını içermesi gerektiğinin altını çizmiştir.
Aynı zamanda açık rızanın kişiye sıkı sıkıya bağlı bir hak olduğunu, ilgili kişi tarafından da her zaman geri alınabileceği hususunu da vurgulanmıştır. Ancak bu geri alma beyanı geleceğe yönelik sonuç doğuracağından beyanın veri sorumlusuna ulaşması itibariyle açık rızaya tabi tüm veri işleme faaliyetlerinin veri sorumlusu tarafından durdurulması gerektiğini belirtmiştir.
Kişisel Verileri Koruma Kurulu (“Kurul”) daha önceki kararlarında da açık rızanın; bir üyeliğin ve hizmetin, dolayısıyla sözleşmenin bir koşulu olarak dayatılmasının açık rızayı sakatlayacağını, bu durumun hukuka ve dürüstlük kurallarına uygun olma ve işlenme amacı ile bağlı, sınırlı ve ölçülü olma ilkelerine aykırılık teşkil edeceğini belirtmiştir1.
Kişisel Verilerin Yurt Dışına Aktarılmasındaki Kanuni Şartlar
Kanunun 9 uncu maddesine göre kişisel verilerin ilgili kişinin açık rızası olmadan yurt dışına aktarılamayacağını belirten Kurum, Kanun’un 9. Maddesinin 2 inci fıkrasına atıf yaparak Kanunun 5 inci maddesinin ikinci fıkrası ile özel nitelikli kişisel veriler bakımından 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen şartlardan birinin varlığı ve kişisel verinin aktarılacağı yabancı ülkede yeterli korumanın bulunması, yeterli korumanın bulunmaması durumunda Türkiye’deki ve ilgili yabancı ülkedeki veri sorumlularının yeterli bir korumayı yazılı olarak taahhüt etmeleri ve Kurul izninin bulunması kaydıyla ancak kişisel verilerin ilgili kişinin açık rızası aranmaksızın yurt dışına aktarılabileceğini belirtmiştir.
Kurum Tarafından Alınan Karar Hangi Hususları Kapsamaktadır?
Kurum, yayınladığı duyuru ile WhatsApp Inc. tarafından, WhatsApp uygulamasını kullanmak isteyen kullanıcılara gönderilen ve içeriğinde kullanıcıların kişisel verilerinin işlenmesine ve yurtdışına aktarılmasına rıza verilmesini içerecek şekilde kullanım koşullarının güncellendiği, rıza vermeyen kullanıcıların uygulamayı kullanamayacağını ve hesaplarının silineceğine dair kullanıcılara bilgilendirme iletildiğinin tespit edildiği, bilgilendirme metninde yer alan Gizlilik Politikasının da incelenmesi kapsamında işlenen kişisel verilerin WhatsApp Inc. tarafından “yurtdışında yerleşik bulunan hizmet aldığı ve hizmet verdiği Facebook grup şirketleri, tedarikçileri, iş ortakları, hizmet sağlayıcıları ve diğer üçüncü taraf veri sorumluları “ tarafından “teknik destek, teslimat ve diğer hizmetleri sağlamak, araştırma yapmak, pazarlama ve anket vb.” amaçlarla aktarılacağının ifade edildiği, bu politikalarda hangi kişisel verilerin hangi amaçlarla işleneceğinin belirtilmemesinin yanı sıra yurtdışında aktarım yapılacak olan tarafın net olarak belirlenmediği ve yine kişisel verilerin işleme amacının da net olarak ortaya konmayıp ucunun açık bırakıldığını belirtmiştir. Bu doğrultuda da Kurum tarafından Whatsapp Inc. hakkında;
- Kullanıcılardan kişisel verilerinin işlenmesine ve yurtdışında yerleşik üçüncü taraflara aktarılmasına yönelik rıza alınması işleminin ayrıştırılmadığı ancak kullanıcıların kişisel verilerinin işlenmesine rıza verirken yurtdışında başka bir veri sorumlusuna aktarılmasına rıza vermeyebileceği dikkate alındığında söz konusu uygulamanın kullanım yaygınlığı da göz önünde bulundurularak bu durumun Kanun’da belirlenen açık rızanın unsurlarından “özgür iradeyle açıklanması” açısından bir ihlal oluşturup oluşturmadığı,
- Yurtdışında bulunan başka bir şirkete aktarım yapılmak şartıyla uygulamanın kullanılmasına izin verilmesinin Kanunun 4 üncü maddesinde sayılan ilkelerden “hukuka ve dürüstlük kurallarına uygun olma”, “belirli, açık ve meşru amaçlar için işlenme” ve “işlendikleri amaçla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü olma” ilkeleri açısından bir ihlale sebebiyet verip vermediği,
- Sunulan hizmetin açık rıza şartına bağlanmış olmasının verilen açık rızayı sakatlayabileceği bu durumun da kişisel verilerin hukuka aykırı işlenmesi sonucunu doğurabileceği dikkate alındığında Whatsapp Inc. tarafından yapılan güncelleme ile hizmetin rıza şartına bağlanması durumunun ortaya çıkıp çıkmadığı,
- WhatsApp Inc. tarafından yurtdışında yerleşik veri sorumlularına yapılacak aktarım hususunda Kanunun 9 uncu maddesi hükümlerine aykırılık olup olmadığı konularında resen inceleme başlatılmasına karar vermiştir.
Kurul tarafından konuya ilişkin yeni değerlendirme ise 08.02.2021 tarihinde yapılacaktır.
Sonuç olarak; her ne kadar Kurum’un duyurusundan sonra Whatsapp Inc., kullanıcılarına güncellenen gizlilik politikasını kabul ettirmeye zorlamaktan şimdilik vazgeçse de Kurum tarafından resen inceleme devam ettirilecektir. Kurum, yapacağı incelemede özellikle Whatsapp kullanıcılarına Whatsapp’ı kullanmak için gizlilik politikasının kabul edilmesinin zorunlu tutarak aldığı açık rızanın Kanun’da belirtilen şartları taşımayacağı, gizlilik politikasında belirtilen veri işleme amaçları ile aktarılan kişi grubu ve aktarım amaçlarının detaylı olarak belirtilmediği gerekçeleriyle Whatsapp Inc. hakkında öncelikle ilgili hataların düzeltilmesine yönelik uyarıda bulunma ya da doğrudan idari para cezası uygulama şeklinde karar verebileceğini belirtmek isteriz.
Kurumun söz konusu kararına buradan ulaşabilirsiniz.
_____________________________________
1 16.02.2018 tarihli ve 2018/19 sayılı Karar Özeti, Erişim Adresi: https://kvkk.gov.tr/Icerik/5412/Acik-Rizanin-Hizmet-Sartina-Baglanmasi
Diğer Haberler
-
12.2.2025
EPDK Kararı: Elektrik Piyasası Şirketlerine Yabancı Yatırımcıya Pay Devirlerinde Sermaye Artırım Yükümlülüğü
1. Mevcut Düzenleme Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ("EPDK" veya "Kurum") tarafından, elektrik piyasasında faaliyet gösteren şirketlerin sermayelerinde gerçekleşecek pay devirleri, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği'nin ("Yönetmelik") 57. maddesinde düzenlenmektedir.
-
29.1.2025
Türk Rekabet Kurulu 2024 Yılı Birleşme Ve Devralma Görünüm Raporu Yayımlandı
Türk Rekabet Kurumu, Rekabet Kurulu tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen birleşme, devralma ve özelleştirme işlemlerine ilişkin raporunu ("Rapor") 7 Ocak 2025 tarihinde yayımladı.
-
17.1.2025
Halka Arz Şartlarında Mali Eşikler 2025 Yılı İçin Güncellendi
2025 yılı için Halka arz işlemlerinde aranan mali sınırlar hem Sermaye Piyasası Kurulu ("SPK") hem de Borsa İstanbul ("BIST") tarafından güncellendi. İşte dikkat çekici yenilikler;
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.