İklim Açıklama Kuralı 01 Ekim 2024
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
Şirketler tarafından yayımlanan raporlar, tüketicilerin, müşterilerin ve yatırımcıların kararlarını büyük ölçüde etkilemektedir. Amerika Birleşik Devletleri'nde bunun bilincinde olan şirketlerin birçoğu, sera gazı emisyonları ve diğer iklim faktörlerine ilişkin ihtiyari raporlamalar yapmaktaydı; ancak bu raporlamalar süreklilik arz etmedikleri için yatırımcılar açısından karşılaştırma yapma imkânı oldukça sınırlı kalmaktaydı. |
Yatırımcıların bilgiye erişim ve güvenli kararlar alabilme ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla getirilen "İklim Açıklama Kuralı" ("Kural"), ABD Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu ("Komisyon") tarafından kabul edilmiştir. 28 Mart 2024 tarihinde Federal Gazete'de yayımlanan nihai kuraldan önce Komisyon, Mart 2022'de yayımladığı düzenleme teklifine gelen yorum ve görüşleri değerlendirmiş ve teklif üzerinde bazı değişiklikler yapmıştır. Bu değişikliklerden belki de en önemlisi aşağıda ayrıca izah edilecek olan Kapsam 3 sera gazı emisyonlarına ilişkin açıklamaları teklif metninde zorunlu tutulurken nihai kuralda söz konusu zorunlululuğun çıkarılmış olmasıdır. |
Kural uyarınca, şirketlerin yıllık raporlamalarında ve tescil beyanlarında iklimsel faktörlerin maddi sonuçlarına ilişkin birtakım açıklamalarda bulunması gerekmektedir. Bu açıklamaları genel itibarıyla üç ana başlıkta değerlendirmek mümkündür; |
İklimle İlgili Maddi Riskler ve Bu Risklerin Şirkete Etkileri |
Bu başlık altında şirketlerden beklenen; şirketi maddi olarak etkilemiş veya etkilemesi muhtemel olan iklimsel risklere ilişkin açıklamaların sunulmasıdır. Söz konusu riskler kendi içinde "fiziksel riskler" riskler ve "işlem riskleri" şeklinde iki alt başlıkta incelenmelidir. |
1. Fiziksel Riskler |
Tsunami veya fırtına gibi şiddetli doğa olaylarının finansal açıdan şirkete getirdikleri veya getirmeleri muhtemel olan risklerdir. Örneklemek gerekirse deniz aşırı ticaret yapan bir şirket için, tsunami veya deniz seviyesinin yükselmesi malların tedarikini geciktirebilir veya malların zayi olmasına sebep olabilir; bu durum da şirket açısından önemli maddi sonuçlar doğurabilir. |
2. İşlem Riskleri |
Belirli iklimsel etmenlerden ötürü şirketin piyasa gücünün düşmesi veya hisselerinin değer kaybetmesi işlem riskleri kapsamındadır. Günümüzde, yoğun plastik içeren veya aşırı karbon salınımına sebep olan ürünlere yönelik talebin düşmesi bu kapsamda değerlendirilebilir. |
Şiddetli Hava Olaylarına İlişkin Finansal Açıklamalar |
Kurala tabi şirketlerin; şiddetli hava olaylarından veya diğer doğal koşullardan etkilenen finansal tahminlerine ve varsayımlarına ilişkin bilgileri açıklamaları gerekmektedir. Daha detaylı ifade etmek gerekirse, tescil ettirenin konsolide finansal tabloları oluşturmak için kullandığı tahmin ve varsayımların, şiddetli hava olayları ve kasırgalar, hortumlar, seller, gibi doğal koşullarla ilişkili risk ve belirsizliklerden veya bunların bilinen sonuçlarından nasıl etkilendiklerini açıklamaları gerekmektedir. |
Sera Gazı Emisyonları |
Kural, sera gazı emisyonlarına ilişkin olarak yapılacak raporlamalar hakkındaki düzenlemelerde Sera Gazı Protokolü'nü (Kyoto Protokolü olarak da anılmaktadır.) esas almıştır. Sera Gazı Protokolü, sera gazı emisyonlarını üç kapsama ayırarak sınıflandırmaktadır. Büyük şirketler, aşağıda izah edilen Kapsam 1 ve Kapsam 2 sera gazı emisyonlarına ilişkin açıklamaları yıllık raporlarına ve tescil beyanlarına dahil etmek zorundadır. |
A. Kapsam 1 (Doğrudan Etki): |
Bu kapsam, şirket tarafından doğaya salınımına doğrudan sebep olunan sera gazlarını ifade etmektedir. Kapsam 1 sera gazları; doğrudan şirket faaliyetlerinden kaynaklanır. Örneklemek gerekirse tekstil sektöründe faaliyet göstermekte olan bir şirket için; ram ve baskı bacalarından salınan sera gazları Kapsam 1'e dahildir. Büyük şirketlerin bu kapsama dahil olan emisyonlara ilişkin açıklamada bulunmaları zorunludur. |
B. Kapsam 2 (Dolaylı Etki) |
Şirketlerin dolaylı olarak salınımına yol açtıkları sera gazlarıdır. Şirket binalarında kullanılan elektrik ve şirket binalarının ısıtmasından kaynaklı sera gazları bu kapsamdaki emisyonlara örnektir. |
C. Kapsam 3 |
İlk iki kapsamın dışında kalan tüm dolaylı gaz salınımları 3. Kapsama dahildir. Bu kapsamdaki salınımlar, şirketin kontrolünde olmayan ancak şirket tarafından tetiklenen süreçlerden kaynaklanır. Bu kapsama giren salınımlara örnek olarak; şirket çalışanlarının kullandığı binek araçların atmosfere yayılmasına sebep oldukları sera gazları ve şirket tarafından üretilen malların kendi kontrolünde olmayan tedarik süreçlerinde kullanılan araçlar nedeniyle açığa çıkan salınımlar verilebilir. Kapsam 3 emisyonlarına dair raporlamalar, hiçbir şirket türü için zorunlu tutulmamıştır. |
Küçük Raporlama Şirketleri (SRCs) ile Gelişmekte Olan Büyüme Şirketlerinin (EGCs) yukarıda anılan sera gazı emisyonlarına dair açıklama yapmaları zorunlu tutulmamıştır. Bununla birlikte küçük raporlama şirketleri ve gelişmekte olan büyüme şirketleri de dahil olmak üzere tüm şirketler, tescil beyanlarında ve yıllık raporlarında aşağıdaki konulara ilişkin açıklamalarda bulunmakla yükümlüdür; |
|
|
|
|
|
Kural, yıllık raporlarda ve tescil beyanlarında şirketlerin aşamalı bir programa uymaları gerektiğini öngörmüştür. Bu aşamalı program aşağıdaki gibidir; |
|
|
|
Diğer Haberler
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.
-
19.4.2024
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kapsamında Yargılama Giderlerinden Sorumluluk Öngören Düzenleme Anayasa Mahkemesi Kararı İle İptal Edildi
6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun1 (“Kanun”) 18/A maddesinin 11. fıkrası gereğince, dava şartı zorunlu arabuluculuk kapsamında ilk oturuma mazeretsiz olarak katılmayan tarafın yargılama sonucunda haklı çıkmış olsa dahi yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulacağı ve lehine vekalet ücretine hükmedilmeyeceği düzenlenmiştir. Anılan düzenleme şu şekildedir:
-
8.4.2024
Sermaye Piyasası Kurulu Başvurularında "E-Başvuru" Dönemi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul"), 5 Şubat 2024 tarihindeki duyurusu ile, sermaye piyasası kurum, kuruluş ve ortaklıklarının başvurularını daha hızlı ve etkili bir şekilde e-Başvuru Sistemi ile yapabileceklerini kamuya duyurmuştu.
-
5.4.2024
Bazı Sektörlerde Payların İlk Halka Arzı Öncesi Uyulacak Ön Şartlardaki Tutarlar İndirildi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul" veya "SPK") tarafından, Kurul'a ilk halka arz için başvuran ortaklıkların özellikle sektörel bazda farklılıkları ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nca hazırlanan 12. Kalkınma Planı ("Plan") dikkate alınarak finansal tablolara ilişkin mali eşiklerde indirime gitti.
-
15.3.2024
8. Yargı Paketi İle Getirilen Yeni Düzenlemeler
Kamuoyunda "8. Yargı Paketi" olarak bilinen değişiklik ve yeni düzenlemeleri barındıran 7499 Sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun"), 12 Mart 2024 tarihli ve 32487 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanmıştır. Bu yazımızda, Kanun ile birlikte 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ("CMK"), 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ("TCK"), 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu (TMK), 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu ("İİK") ve 6384 sayılı Tazminat Komisyonunun Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Kanun kapsamında yapılan değişiklikleri ele alacağız.