SOSYAL MEDYA DÜZENLEMESİ OLARAK DA BİLİNEN 5651 SAYILI KANUN’DA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER NELER GETİRİYOR? 05 Ağustos 2020
Kamuoyunda sosyal medya düzenlemesi olarak bilinen ve 5651 sayılı Kanun'da sosyal ağsağlayıcılarına ne gibi yükümlülükler getirilmiştir?
Kamuoyunda sosyal medya düzenlemesi olarak bilinen ve 5651 Sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda (Kanun) Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (“Düzenleme”), 31/7/2020 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlandı. Söz konusu Düzenleme ile sosyal medya platformları kapsamında yapılan değişiklikleri aşağıdaki şekilde aktarmak isteriz.
Sosyal Ağ Sağlayıcı Tanımı Nedir? Hangi Platformlar Sosyal Ağ Sağlayıcıdır?
Yapılan en önemli değişikliklerden biri Kanun’a sosyal ağ sağlayıcı tanımının getirilmesidir. Sosyal ağ sağlayıcı “Sosyal etkileşim amacıyla kullanıcıların internet ortamında metin, görüntü, ses, konum gibi içerikleri oluşturmalarına, görüntülemelerine veya paylaşmalarına imkân sağlayan gerçek veya tüzel kişiler” olarak tanımlanmıştır. Tahmin edildiği üzere Facebook, Twitter, Instagram gibi sosyal medya platformları bu tanıma uyduğu için, söz konusu bu sosyal medya platformları da, Kanun’da belirtilen sorumlulukları yerine getirmekle yükümlü olacaklardır.
Düzenleme Yurtdışı Kaynaklı Sosyal Ağ Sağlayıcılara Hangi Sorumlulukları Yüklemektedir?
Yapılan düzenleme ile Türkiye’den günlük erişimi bir milyondan fazla olan yurt dışı kaynaklı sosyal ağ sağlayıcıların; Kurum, Birlik, adli veya idari makamlarca gönderilecek tebligat, bildirim veya taleplerin gereğinin yerine getirilmesi ve kişiler tarafından bu Kanun kapsamında yapılacak başvuruların cevaplandırılması ve diğer yükümlülüklerin yerine getirilmesinin temini için yetkili en az bir kişiyi Türkiye’de temsilci olarak belirlemeleri, bu kişinin iletişim bilgilerine doğrudan erişilebilecek şekilde internet sitesinde yer vermeleri ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK)’na bildirmeleri gerekiyor. Bir diğer ayrıntı ise bu temsilcinin gerçek kişi olması hâlinde Türk vatandaşı olması zorunluluğunun bulunmasıdır.
Bir diğer önemli düzenleme ise sosyal ağ sağlayıcıların zarardan doğrudan sorumlu tutulabilecek olmalarıdır. Eğer hâkim veya mahkeme kararıyla hukuka aykırı olduğu tespit edilen içeriğin sosyal ağ sağlayıcıya bildirilmesi durumunda, bildirime rağmen yirmi dört saat içinde içeriği çıkarmayan veya erişimi engellemeyen sosyal ağ sağlayıcı, doğan zararların tazmin edilmesinden sorumlu tutulabilecektir
Yurtdışı Kaynaklı Sosyal Ağ Sağlayıcılar Türkiye’de en az bir temsilci belirlemez ise hangi Yaptırımlar öngörülüyor?
Yurtdışı kaynaklı Sosyal Ağ Sağlayıcı tarafından temsilci belirleme ve bildirme yükümlülüğü yerine getirilmez ise, sırasıyla aşağıdaki yaptırımlar sırasıyla gündeme gelecektir.
(i) Bildirim: Yurtdışı kaynaklı Sosyal Ağ Sağlayıcı tarafından temsilci belirleme ve bildirme yükümlülüğü yerine getirilmez ise, BTK tarafından öncelikle kendisine bildirimde bulunulacak.
(ii) 40 Milyon TL’ye Varan İdari Para Cezası: Bildirimden itibaren otuz gün içinde bu yükümlülük yerine getirilmez ise, sosyal ağ sağlayıcıya, on milyon Türk lirası idari para cezası verilecektir. Verilen bu idari para cezasının, tebliğinden itibaren otuz gün içinde bu yükümlülüğün yerine getirilmemesi hâlinde ise otuz milyon Türk lirası daha idari para cezası verilecektir.
(iii) Reklam Yasağı: İkinci kez verilen idari para cezasının tebliğinden itibaren otuz gün içinde bu yükümlülüğün yine yerine getirilmesi halinde ise, Türkiye’de mukim vergi mükellefi olan gerçek ve tüzel kişilerin ilgili sosyal ağ sağlayıcısına yeni reklam vermesi yasaklanacaktır.
(iv) Bant Genişliği Daraltılması: Reklam yasağı kararının verildiği tarihten itibaren üç ay içinde de, bu yükümlülüğün yerine getirilmemesi hâlinde sosyal ağ sağlayıcının internet trafiği bant genişliğinin yüzde elli oranında daraltılması söz konusu olabilecektir. Sulh Ceza hâkimi tarafından verilecek bu kararın uygulanmasından itibaren otuz gün içinde söz konusu yükümlülüğü yerine getirmeyen sosyal ağ sağlayıcının internet trafiği bant genişliği bu sefer yüzde doksan oranına kadar daraltılabilecektir.
Yurtdışı kaynaklı sosyal ağ sağlayıcı temsilci belirleme ve bildirme yükümlülüğünün yerine getirdiği noktada ise; verilen idari para cezalarının dörtte biri tahsil edileceği, reklam yasağının kaldırılacağı ve bant genişliğinin daraltılmasına dair verilen hâkim kararları kendiliğinden hükümsüz kalacaktır.
Verilerin Türkiye’de barındırılmasına yönelik bir zorunluluk mevcut mudur?
Düzenleme, Türkiye’den günlük erişimi bir milyondan fazla olan yurt içi veya yurt dışı kaynaklı sosyal ağ sağlayıcılarının, Türkiye’deki kullanıcıların verilerini, Türkiye’de barındırma yönünde gerekli tedbirleri alması gerektiği yönünde hüküm de içermektedir. Ancak bu husus yerine getirilmediği noktada uygulanacak herhangi bir yaptırım düzenlemede yer almamaktadır.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Tarafından Sosyal Ağ Sağlayıcıları için Verilen İdari Para Cezaları Nasıl Tebliğ Edilecek?
Yapılan düzenleme ile Kanun’un 3. Maddesine eklenen madde ile yurtdışında bulunan sosyal ağ sağlayıcılarına BTK tarafından verilen idari para cezaları, sosyal ağ sağlayıcılarının, internet sayfalarındaki iletişim araçları, alan adı, IP adresi ve benzeri kaynaklarla elde edilen bilgileri üzerinden elektronik posta veya diğer iletişim araçları ile bildirim yapılabilmesinin önü açıldı. BTK tarafından yapılacak bu bildirim 7201 sayılı Tebligat Kanunu’na göre yapılan resmi tebligat hükmünde olacaktır. Düzenlemede, bu bildirimin yapıldığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda tebligatın yapılmış sayılacağı belirtilmiştir.
Sosyal Ağ Sağlayıcılarına Getirilen Cevap Verme Yükümlülüğü Nedir?
Düzenleme ile Türkiye’den günlük erişimi bir milyondan fazla olan yurt içi veya yurt dışı kaynaklı sosyal ağ sağlayıcılarına, Kanun’un 9 ve 9/A maddesi kapsamındaki içeriklere yönelik (özel hayatının gizliliğinin ihlal edildiği ya da kişilik haklarının ihlal edildiği içerikler) olarak kişiler tarafından kendisine iletilen içeriğin çıkarılmasını ve/veya erişimin engellenmesine yönelik talepleri en geç 48 saat içerisinde olumlu ya da olumsuz yanıtlama yükümlülüğü getirilmiştir. Sosyal ağ sağlayıcının cevabı olumsuz ise gerekçesini de açıklaması gerekecektir.
Sosyal Ağ Sağlayıcı’nın Rapor Hazırlama ve Sunma Yükümlülüğü Nedir?
Türkiye’den günlük erişimi bir milyondan fazla olan yurt içi veya yurt dışı kaynaklı sosyal ağ sağlayıcıları, kendisine bildirilen içeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi kararlarının uygulanması ve kişiler tarafından iletilen içeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi başvurularına ilişkin istatistiksel ve kategorik bilgileri içeren Türkçe dilinde rapor hazırlayacaklardır. Bu raporların altı aylık dönemlerle BTK’ya bildirilmesi ve aynı zamanda hazırladıkları raporları kişisel verilerden arındırılmak suretiyle sosyal ağ sağlayıcının kendi internet sitesinde de yayınlamaları gerektiği de getirilen düzenlemeler arasındadır.
İlişkilendirmeme Düzenlemesi Nedir?
Düzenleme ile kamuoyunda unutulma hakkı olarak lanse edilen bir hüküm daha getirildi. Bu hükme göre, internet ortamında yapılan yayın içeriği nedeniyle kişilik hakları ihlal edilenler adlarının internet adresi ile ilişkilendirilmemesini talep edebileceklerdir. Hâkim, bu talebi kabul eder ise başvuranın adının karara konu internet adresi ile ilişkilendirilmemesine karar verebilecektir. Hakimin, verdiği kararda, Erişim Sağlayıcıları Birliği tarafından hangi arama motorlarına bildirim yapılacağının yani hangi arama motorlarındaki ilişkilendirmenin sona erdirileceğini ise göstermesi gerekecektir.
İçeriğin Kaldırılması Nedir?
Kanun’da mevcutta bulunan içeriğin engellenmesi tanımına ilave olarak yapılan düzenleme, içeriğin kaldırılması tanımını getirdi. Bu düzenleme ile Kanun’un 8. Maddesinde düzenlenen suçlar ve 9. Maddesinde belirtilen kişilik haklarını ihlal eden hallerde içeriğin çıkarılması mümkün ise artık erişimin engellenmesi yerine içeriğin çıkarılması yani silinmesi kararının verilmesi imkânı sağlandı.
İçeriğin çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi kararları ise içerik sağlayıcılar ve yer sağlayıcılar tarafından yerine getirilecek. Yapılan düzenleme, bu yerine getirme süresini de azami 4 saat olarak belirlemektedir. Yani, söz konusu kararların gereğini, içerik sağlayıcıların ve yer sağlayıcıların derhal ve en geç 4 saat içinde yerine getirmesi gerekecektir.
Düzenleme Ne Zaman Yürürlüğe Giriyor ?
Yurtdışı kaynaklı Sosyal Ağ Sağlayıcılarına yönelik yükümlülük ve idari yaptırımlara dair öngörülen düzenlemeler, 01.10.2020 tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir. Diğer düzenlemeler ise 31/7/2020 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiş durumdadır.
Diğer Haberler
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.
-
19.4.2024
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kapsamında Yargılama Giderlerinden Sorumluluk Öngören Düzenleme Anayasa Mahkemesi Kararı İle İptal Edildi
6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun1 (“Kanun”) 18/A maddesinin 11. fıkrası gereğince, dava şartı zorunlu arabuluculuk kapsamında ilk oturuma mazeretsiz olarak katılmayan tarafın yargılama sonucunda haklı çıkmış olsa dahi yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulacağı ve lehine vekalet ücretine hükmedilmeyeceği düzenlenmiştir. Anılan düzenleme şu şekildedir:
-
8.4.2024
Sermaye Piyasası Kurulu Başvurularında "E-Başvuru" Dönemi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul"), 5 Şubat 2024 tarihindeki duyurusu ile, sermaye piyasası kurum, kuruluş ve ortaklıklarının başvurularını daha hızlı ve etkili bir şekilde e-Başvuru Sistemi ile yapabileceklerini kamuya duyurmuştu.
-
5.4.2024
Bazı Sektörlerde Payların İlk Halka Arzı Öncesi Uyulacak Ön Şartlardaki Tutarlar İndirildi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul" veya "SPK") tarafından, Kurul'a ilk halka arz için başvuran ortaklıkların özellikle sektörel bazda farklılıkları ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nca hazırlanan 12. Kalkınma Planı ("Plan") dikkate alınarak finansal tablolara ilişkin mali eşiklerde indirime gitti.