Kişisel Verileri Koruma Kurulu Tarafından VERBİS Kayıt Provası Gerçekleştirildi 27 Eylül 2018
26 Eylül 2018 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nun (“Kurul”) katılımı ile Veri Sorumluları Sicili’nde (VERBİS) kayıt oluşturma ve VERBİS üzerinden bildirimde bulunmanın canlı olarak sunulduğu VERBİS kayıt provası gerçekleştirilmiştir*
Dernekler, vakıflar, noterler, avukatlar, serbest muhasebeci ve yeminli mali müşavirler, siyasi partiler, 4458 sayılı Gümrük Kanunu uyarınca faaliyet gösteren gümrük müşavirleri ve yetkilendirilmiş gümrük müşavirleri, arabulucular ve yıllık çalışan sayısı 50’den az ve yıllık mali bilanço toplamı 25 milyon TL’den az olan gerçek veya tüzel kişi veri sorumlularından ana faaliyet konusu özel nitelikli kişisel veri işleme olmayanlar hariç olmak üzere veri sorumlularının VERBİS’e kayıt olma yükümlülüğü bulunmaktadır.
Buna göre;
· Yıllık çalışan sayısı 50’den çok veya yıllık mali bilanço toplamı 25 milyon TL’den çok olan gerçek ve tüzel kişi veri sorumluları için Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü başlangıç tarihi 1 Ekim 2018 olarak belirlenmiş ve VERBİS’e kayıt yaptırmaları için bu veri sorumlularına 30 Eylül 2019 tarihine kadar süre verilmiştir.
· Yurtdışında yerleşik gerçek ve tüzel kişi veri sorumluları için Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü başlangıç tarihi 1 Ekim 2018 olarak belirlenmiş ve VERBİS’e kayıt yaptırmaları için bu veri sorumlularına 30 Eylül 2019 tarihine kadar süre verilmiştir.
· Yıllık çalışan sayısı 50’den az ve yıllık mali bilanço toplamı 25 milyon TL’den az olmakla birlikte ana faaliyet konusu özel nitelikli kişisel veri işleme olan gerçek ve tüzel kişi veri sorumluları için Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü başlangıç tarihi 1 Ocak 2019 olarak belirlenmiş ve VERBİS’e kayıt yaptırmaları için bu veri sorumlularına 31 Mart 2020 tarihine kadar süre verilmiştir.
· Kamu kurum ve kuruluşu veri sorumluları için Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğü başlangıç tarihi 1 Nisan 2019 olarak belirlenmiş ve VERBİS’e kayıt yaptırmaları için bu veri sorumlularına 30 Haziran 2020 tarihine kadar süre verilmiştir.
Bu yükümlülüğe aykırı hareket edenler hakkında ise 20.000.-TL’den 1.000.000.-TL’ye kadar idari para cezası uygulanacaktır.
1 Ekim 2018 tarihinden itibaren hayata geçecek VERBİS’te kayıt oluşturma ve VERBİS üzerinden bildirimde bulunma işlemlerine yönelik olarak aşağıda bir ön bilgilendirme yapmak isteriz.
1. Veri Sorumlusu Kaydı Kim Tarafından Nasıl Gerçekleştirilecektir?
Kurul’un internet sitesinin ana sayfasında yer alan “VERBİS” butonuna tıklayarak “Veri Sorumlusu Yönetici Girişi” bölümünden bir hesap oluşturabileceksiniz. Hesabınıza giriş için gerekli olan kullanıcı adı ve şifre kayıt sırasında belirteceğiniz e-mail adresine kullanıcı adınız ve şifreniz gönderilecektir.
Kullanıcı adınız ve şifreniz ile birlikte hesabınıza giriş yaptıktan sonra ise veri sorumlusu kaydı gerçekleştirilecektir. Veri sorumlusu yöneticisinin platformda çeşitli yetkileri olduğundan veri sorumlusu kaydının şirket imza yetkilisi veya veri sorumlusu gerçek kişi ise gerçek kişinin kendi bilgileri üzerinden açılmasını tavsiye ederiz.
Veri kaydı sırasında “yurtiçinde yerleşik gerçek ve tüzel kişi veri sorumlusu”, “yurtdışında yerleşik gerçek ve tüzel kişi veri sorumlusu” ve “kamu kurum ve kuruluşları” şeklindeki üç farklı veri sorumlusu tipinden size uygun olanını seçmeniz gerekmektedir. Veri sorumlusu portföyünün büyük bir kısmının yurtiçinde yerleşik gerçek ve tüzel kişi veri sorumlusu olması nedeniyle bundan sonraki bölümlerdeki adımlar bu veri sorumluları çerçevesinde anlatılacaktır.
İkinci adımda ise veri sorumlusunun vergi kimlik numarası/T.C. kimlik numarası ve bağlı olduğu vergi dairesi seçilerek veri sorumlusunun adı/unvanı otomatik olarak sistemden getirilecektir. Veri sorumlusunun e-posta adresi ve sabit veya GSM telefon numarası eklenecektir. E-posta adresi hesap bilgilerine erişim dahil olmak üzere hesapla ilgili tüm işlemler için kullanılacağından her zaman ulaşılabilen kurumsal bir e-posta adresi olmasını tavsiye ederiz. Adres numarası ise İçişleri Bakanlığı’nın sisteminden tespit edilerek eklenecektir.
KEP adresi eklenmesi zorunlu değildir, ancak veri sorumlusu kaydının tamamlanmasından sonra sistem tarafından “bildirim formu” otomatik olarak oluşturulacaktır. KEP adresi olan veri sorumluları bu formu KEP adresleri ile başvuru numarasını “konu” kısmına yazarak Kurul’a iletebilecekken KEP adresi olmayan sorumlular formun çıktısını ıslak imzalı olarak kargo veya PTT aracılığı ile Kurul’a ibraz etmek zorundadır.
2. İrtibat Kişisi Nasıl Atanacaktır?
Veri sorumlusu kaydının oluşturulması üzerine veri sorumlusu yöneticisi hesabı üzerinden irtibat kişisi belirleyebilecektir. İrtibat kişisi kişinin T.C. kimlik numarası ile birlikte MERSİS üzerinden otomatik olarak eklenebilecektir. İrtibat kişisi, veri sorumlusu adına veri girişlerini sisteme girecek kişi olacağından veri sorumlusu nezdinde işlenen verileri bilebilecek bir kişi olmasını tavsiye ederiz. Veri sorumlusu yöneticisi ile irtibat kişisi aynı kişi olabilecektir.
İrtibat kişisi sistem üzerinden her zaman değiştirilebilecektir.
3. İrtibat Kişisi Hesabına Nasıl Giriş Yapacaktır?
Kurul’un internet sitesinin ana sayfasında yer alan “VERBİS” butonuna tıklayarak “Veri Sorumlusu İrtibat Kişisi Girişi” bölümünden e-devlet şifresi aracılığıyla giriş yapabilecektir.
İrtibat kişisi daha sonrasında adres numarası, e-posta ve telefon bilgilerini profiline ekleyebilecektir. Bu bilgilerin profile eklenmesi zorunlu olup aksi takdirde veri girişi yapılamayacaktır.
4. Veri Bildirimi Nasıl Gerçekleştirilecektir?
Veri bildirimleri irtibat kişisi tarafından profiline giriş yapmak suretiyle sağ üst kısımda yer alan “Bildirim Yap” butonu aracılığıyla gerçekleştirilecektir. Açılan sayfada, irtibat kişisinin kendisini atamış olduğu veri sorumluları listesi yer alacaktır, bu sayfada hangi veri sorumlusu adına bildirim yapılacaksa o veri sorumlusu seçilmelidir. Grup şirketlerinde, her bir şirket bağımsız tüzel kişi olduğundan her bir ayrı şirket için irtibat kişisi atanmalı ve bildirim yapılmalıdır.
Üst başlıklardan oluşmak üzere toplam 25 veri kategorisi yer almaktadır, veri sorumlusu nezdinde işlenen veri kategorileri seçilmelidir. Üst başlık içinde yer alan verilerden sadece bir tanesi bile işleniyor olsa dahi ilgili veri kategorisi seçilmelidir. Örneğin; “kimlik verileri” üst başlığı altında sadece “ad ve soyadı” verisi işlenip diğer veriler işlenmese dahi ilgili kategori seçilmelidir.
Sonraki adımda, kişisel verilerin işleme amaçları her bir veri kategorisi altında özel olarak seçilecektir.
Üçüncü adıma, verilerin saklama süreleri seçilmelidir. Üst başlık altında yer alan verilerin farklı saklama süreleri mevcut ise bunlardan en uzun olanı bildirilmelidir. Bu bölümde el ile süre girilmesi de mümkündür, buna karşın “süresiz” gibi belirsiz zaman dilimlerine yer verilmemesini tavsiye ederiz.
Dördüncü adımda, verilerin aktarıldığı üçüncü kişiler seçilecektir. Bu bölümde de seçimler kişi grupları şeklinde gerçekleştirilecektir. Örneğin; tedarikçiler, grup şirketleri vb.
Beşinci adımda, yabancı ülkelere veri aktarımı söz konusu ise hangi veri gruplarının yurtdışına aktarıldığı işaretlenecektir.
Son adımda ise veri korumaya yönelik alınan idari ve teknik tedbirler seçilecektir. Bu adımların tamamlanması üzerine veri bildirimi tamamlanmış olacaktır.
Her bir bildirim adımı için olumlu ve olumsuz olmak üzere iki bildirim şekli bulunmaktadır, bunlardan birisi mutlaka seçilmelidir. Örneğin; yabancı ülkelere aktarım aşamasında işlediğiniz hiçbir veri yurtdışına aktarılmamakta ise hiçbir verinin yurtdışına aktarılmadığı şeklinde seçim yapılmalıdır.
Bildirimler her zaman güncellenebilecek olup kamuya açık olacaktır. Buna karşın bu bildirimler, veri envanteri niteliğinde olmayıp veri envanteri Kurul tarafından talep edildiği takdirde ibraz edilecek ve kamuya açıklanmayacaktır.
* Söz konusu etkinlik İbn-i Haldun Üniversitesi ve RSK Veri Güvenliği ve Danışmanlık Hizmetleri A.Ş. tarafından gerçekleştirilmiştir.
Diğer Haberler
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.
-
19.4.2024
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kapsamında Yargılama Giderlerinden Sorumluluk Öngören Düzenleme Anayasa Mahkemesi Kararı İle İptal Edildi
6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun1 (“Kanun”) 18/A maddesinin 11. fıkrası gereğince, dava şartı zorunlu arabuluculuk kapsamında ilk oturuma mazeretsiz olarak katılmayan tarafın yargılama sonucunda haklı çıkmış olsa dahi yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulacağı ve lehine vekalet ücretine hükmedilmeyeceği düzenlenmiştir. Anılan düzenleme şu şekildedir:
-
8.4.2024
Sermaye Piyasası Kurulu Başvurularında "E-Başvuru" Dönemi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul"), 5 Şubat 2024 tarihindeki duyurusu ile, sermaye piyasası kurum, kuruluş ve ortaklıklarının başvurularını daha hızlı ve etkili bir şekilde e-Başvuru Sistemi ile yapabileceklerini kamuya duyurmuştu.
-
5.4.2024
Bazı Sektörlerde Payların İlk Halka Arzı Öncesi Uyulacak Ön Şartlardaki Tutarlar İndirildi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul" veya "SPK") tarafından, Kurul'a ilk halka arz için başvuran ortaklıkların özellikle sektörel bazda farklılıkları ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nca hazırlanan 12. Kalkınma Planı ("Plan") dikkate alınarak finansal tablolara ilişkin mali eşiklerde indirime gitti.