Kişisel Veri İhlallerine İlişkin Duyuru Yayımlandı 21 Şubat 2019
Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nun Kişisel Veri İhlali Bildirim Usul ve Esaslarına ilişkin 24.01.2019 Tarih ve 2019/10 Sayılı Kararına ilişkin duyuru, Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun (“KVKK”) web sitesinde yayımlanmıştır
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunun (Kanun) 12.maddesinin (1) numaralı fıkrası kapsamında; veri sorumlusu,
- Kişisel verilerin hukuka aykırı olarak işlenmesini önlemek
- Kişisel verilere hukuka aykırı olarak erişilmesini önlemek
- Kişisel verilerin muhafazasını sağlamak
amacıyla uygun güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik gerekli her türlü teknik ve idari tedbiri almak zorundadır.
Aynı maddenin (5) numaralı fıkrası ile; veri sorumlusunun, işlenen kişisel verilerin kanuni olmayan yollarla başkaları tarafından elde edilmesi halinde, bu durumu en kısa sürede ilgilisine ve Kişisel Verileri Koruma Kuruluna (Kurul) bildirmekle yükümlü olduğu, Kurulun da gerekmesi halinde bu durumu, kendi internet sitesinde ya da uygun göreceği başka bir yöntemle ilan edebileceği hükme bağlanmıştır.
Bu kapsamda veri sorumlusunun, veri ihlali gerçekleşmesi durumunda gündeme gelecek bildirim yükümlülüğünü ne şekilde ve nasıl yerine getireceğine ilişkin 24.01.2019 tarih ve 2019/10 sayılı Karar ile düzenlenen ve açıklık getirilen hususlar hakkında bilgi vermek isteriz.
1. Kanunun 12.maddesinin (5) fıkrasında yer alan Kurula bildirimin “en kısa sürede” yapılmasına ilişkin ifadeden ne anlaşılmalıdır?
Bahse konu karar uyarınca “en kısa sürede” ifadesinin 72 saat olarak yorumlanması ve bu kapsamda veri sorumlusunun veri ihlalini öğrendiği tarihten itibaren gecikmeksizin ve en geç 72 saat içinde veri ihlalini Kurula bildirmesi gerekmektedir.
Veri sorumlusu, haklı bir gerekçe ile Kurula 72 saat içinde bildirim yapamaması durumunda, sonradan yapacağı bildirimde gecikmenin nedenlerini de Kurula açıklamakla yükümlü olacaktır.
2. Veri sorumlusunun ihlale ilişkin Kurula yapacağı bildirim yeterli midir?
Veri sorumlusu söz konusu veri ihlalinden etkilenen kişilerin kendisi tarafından belirlenmesini müteakip, ilgili kişilere de makul olan en kısa süre içerisinde, kişinin adresine ulaşılabiliyorsa doğrudan, ulaşılamıyorsa kendi web sitesi üzerinden yayımlanması gibi uygun yöntemlerle bildirim yapmakla yükümlüdür.
3. Kurula bildirim ne şekilde yapılmalıdır?
Kurula yapılacak bildirimde, KVKK’nın web sitesinde bahse konu duyuru sayfasında yer alan “Kişisel Veri İhlali Bildirim Formu” ‘nun kullanılması gerekmektedir.
Bu formda, veri sorumlusunun; gerçekleşen veri ihlalinin kaynağı, ihlalden etkilenen kişisel veri kategorileri, ihlalden etkilenen kişi grupları ve ihlalin etkileri ile olası sonuçları gibi birçok hususta formda yer alan boşlukları doldurarak, ihlale ilişkin ayrıntılı bilgi vermesi beklenmektedir.
4. Süresinde yapılacak bildirim esnasında veri sorumlusunun formda yer alan tüm bilgileri sağlayamaması halinde ne olacaktır?
Veri sorumlusunun, formda yer alan bilgileri aynı anda sağlaması mümkün değil ise, bu bilgileri gecikmeye mahal vermeksizin aşamalı olarak sağlaması mümkündür.
5. Yurtdışında yerleşik veri sorumlusunun bildirim yükümlülüğü bulunmakta mıdır?
Veri ihlalinin sonuçları, Türkiye’de yerleşik kişileri etkiliyor ve ilgili kişiler sunulan ürün ve hizmetlerden Türkiye’de faydalanıyor ise; yurtdışında yerleşik veri sorumlusunun belirtilen aynı esaslar çerçevesinde Kurula bildirimde bulunması gerekmektedir.
6. Veri işleyenin bildirim yükümlülüğü bulunmakta mıdır?
Veri işleyen, bünyesinde bulunan kişisel verilerin kanuni olmayan yollarla başkaları tarafından elde edilmesi durumunda, herhangi bir gecikmeye yer vermeksizin veri sorumlusuna bu hususa ilişkin bildirimde bulunmakla yükümlüdür.
7. Veri sorumlusunun bu çerçevede başka bir yükümlülüğü bulunmakta mıdır?
Veri sorumlusu tarafından veri ihlallerine ilişkin bilgilerin, ihlalin etkilerinin ve alınan önlemlerin kayıt altına alınması ve Kurulun incelemesine hazır halde bulundurulması gerekmektedir.
Bununla birlikte; bahse konu karar ile, veri sorumlusunun, veri ihlali gerçekleşmesi durumunda kendi bünyesi içinde kimlere raporlama yapılacağı, Kanun çerçevesinde yapılacak bildirimler ile veri ihlalinin olası sonuçlarının değerlendirilmesi hususlarında yine kendi bünyesinde sorumluluğun kimde olduğu gibi hususları düzenlediği bir “Veri İhlali Müdahale Planı” hazırlaması ve belirli aralıklarla bu planı gözden geçirmesi öngörülmüştür.
Belirtmek isteriz ki; veri ihlallerinde, Kurula ve ihlalden etkilenen kişilere veri sorumlusu tarafından bildirim yapılmasının öngörülmesindeki amaç, ihlal nedeniyle ilgili kişiler hakkında ortaya çıkabilecek olumsuz sonuçların bir an önce önüne geçilmesi veya olası olumsuz sonuçların en aza indirilmesine imkân verecek önlemlerin alınması olup, bu kapsamda bildirim yükümlülüğüne uyulması oldukça önem taşımaktadır.
Diğer Haberler
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.
-
19.4.2024
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kapsamında Yargılama Giderlerinden Sorumluluk Öngören Düzenleme Anayasa Mahkemesi Kararı İle İptal Edildi
6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun1 (“Kanun”) 18/A maddesinin 11. fıkrası gereğince, dava şartı zorunlu arabuluculuk kapsamında ilk oturuma mazeretsiz olarak katılmayan tarafın yargılama sonucunda haklı çıkmış olsa dahi yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulacağı ve lehine vekalet ücretine hükmedilmeyeceği düzenlenmiştir. Anılan düzenleme şu şekildedir:
-
8.4.2024
Sermaye Piyasası Kurulu Başvurularında "E-Başvuru" Dönemi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul"), 5 Şubat 2024 tarihindeki duyurusu ile, sermaye piyasası kurum, kuruluş ve ortaklıklarının başvurularını daha hızlı ve etkili bir şekilde e-Başvuru Sistemi ile yapabileceklerini kamuya duyurmuştu.
-
5.4.2024
Bazı Sektörlerde Payların İlk Halka Arzı Öncesi Uyulacak Ön Şartlardaki Tutarlar İndirildi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul" veya "SPK") tarafından, Kurul'a ilk halka arz için başvuran ortaklıkların özellikle sektörel bazda farklılıkları ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nca hazırlanan 12. Kalkınma Planı ("Plan") dikkate alınarak finansal tablolara ilişkin mali eşiklerde indirime gitti.