Kısa Çalışma ve Kısa Çalışma Ödeneği Hakkında Yönetmelik”te Yapılan Değişiklikler 14 Kasım 2018
“Kısa Çalışma” ilk defa 4857 Sayılı İş Kanununda düzenlenmiş olmakla birlikte kanundaki bu düzenleme 2008 yılında yürürlükten kaldırılarak 4447 Sayılı sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’nun ek 2.maddesinde yeni yerini almıştır. Bu düzenlemeye dayanılarak çıkarılan 30.04.2011 tarihli “Kısa Çalışma ve Kısa Çalışma Ödeneği Hakkında Yönetmelik”te ise detaylarına yer verilmiştir. Son olarak 9 Kasım 2018 tarihli ve 30590 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Kısa Çalışma ve Kısa Çalışma Ödeneği Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile kısa çalışmaya ilişkin bazı esaslar yeniden düzenlenmiştir.
İŞKUR Yönetim Kurulu’nun Kararı Olmalı
Genel ekonomik, sektörel veya bölgesel kriz ile dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumlardan ileri gelen zorlayıcı sebeplerin işyerinde yarattığı sonuçlar ne olursa olsun Yönetmeliğin 5.maddesinde düzenleme gereğince İŞKUR Yönetim Kurulu tarafından alınmış bir karar olmadıkça bu sebeplerle yapılan kısa çalışma talepleri reddedilir.
“Zorlayıcı Sebepler”in Tanımı Genişletilmiştir:
“dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumlar”ın eklendiği hali ile zorlayıcı sebepler; İşverenin kendi sevk ve idaresinden kaynaklanmayan, önceden kestirilemeyen, bunun sonucu olarak bertaraf edilmesine imkân bulunmayan, geçici olarak çalışma süresinin azaltılması veya faaliyetin tamamen veya kısmen durdurulması ile sonuçlanan dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumlar ya da deprem, yangın, su baskını, heyelan, salgın hastalık, seferberlik gibi durumlardır.
Kısa Çalışma Yapacak İşçilere İlişkin Listenin Verilme Zamanı Yeniden Belirlenmiştir:
İşyerinde kısa çalışma yapacak işçilere ait bilgilerin yer aldığı liste artık başvuru sırasında (manyetik ve yazılı ortamda yapılabilir) Kurum Birimine verilmiş olması gerekmektedir.
Kısa Çalışmanın Yapılacağı Zaman Aralığının Nasıl Belirleneceği Düzenlenmiştir.
İşyerinde hangi tarihler arasında kısa çalışma uygulanacağını “işyeri gelenekleri ve iş niteliğini dikkate alarak” belirleme yetkisi İşveren’e bırakılmıştır.
Kısa Çalışma Nedir, Başvuru Usulünde Nelere Dikkat Edilmeli?
Kısa Çalışma Nedir?
Özetle belirtmek gerekirse kısa çalışma; genel ekonomik, sektörel veya bölgesel kriz ile dışsal etkilerden kaynaklanan zorlayıcı sebeplerle işyerindeki normal haftalık çalışma sürelerinin geçici olarak azaltılması veya faaliyetin geçici olarak tamamen ya da kısmen durdurulması halidir. Diğer şartların da mevcut olması halinde işyerinde en fazla 3 ay süre ile kısa çalışma yapılabilir.
*Bu süre Cumhurbaşkanı kararı ile 6 aya kadar uzatılabilir.
Kısa Çalışma Ödeneği Nedir?
İşverenin uygun görülen talebine istinaden kısa çalışma kapsamına alınan ve gerekli şartları sağlayan işçilere, kısa çalışma döneminde çalışamadıkları süreler için Türkiye İş Kurumu tarafından İşsizlik Sigortası Fonundan en fazla 3 ay süre ile sağlanan gelir desteğidir.
*Bu süre Cumhurbaşkanı kararı ile 6 aya kadar uzatılabilir.
Kısa Çalışma Hangi Şartlarda Gerçekleşebilir?
Kısa çalışma uygulamasına gidilebilmesinin şartlarını iki ana başlıkta toplamak mümkündür.
Sebepler:
• Genel ekonomik, sektörel veya bölgesel kriz ile dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumlardan ileri gelen zorlayıcı sebeplerin varlığına dair Türkiye İş Kurumu Yönetim Kurulu tarafından karar alınmış isekısa çalışma uygulamasına gidilebilir.
Dolayısıyla eğer İŞKUR Yönetim Kurulu’nun kararı yoksa İşverenlerin kendiliğinden bu sebeplerle yapacakları kısa çalışma talebi reddedilecektir (Yön. Md.5/3).
• Deprem, yangın, su baskını, salgın hastalık, dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumlar gibi işverenin kendi sevk ve idaresinden kaynaklanmayan, öngörülemeyen ve bertaraf edilmesi mümkün olmayan zorlayıcı sebeplerin varlığı halinde de kısa çalışma uygulamasına gidilebilir. Bu ihtimalde İŞKUR Yönetim Kurulu Kararı aranmaz.
İşyerinde Yarattığı Sonuçlar:
Sadece yukarıda yer verdiğimiz sebeplerin varlığı yeterli değildir. Bu sebeplerle birlikte ayrıca;
• İşyerindeki haftalık çalışma süresinin geçici olarak en az 1/3 oranında azaltılmış ya da
• İşyerindeki faaliyetin en az 4 hafta süreyle kısmen veya tamamen durdurulmuş olması
gerekmektedir.
“Genel Ekonomik Kriz, Sektörel Kriz, Bölgesel Kriz” Nedir?
Kısa Çalışma ve Kısa Çalışma Ödeneği Hakkında Yönetmeliğin 3.maddesine göre genel ekonomik kriz; ulusal veya uluslararası ekonomide ortaya çıkan olayların, ülke ekonomisini ve dolayısıyla işyerini ciddi anlamda etkileyip sarstığı durumları ifade eder. Özetle bu durumun sadece belirli bir bölgede etkilerini göstermesi hali “Bölgesel Kriz”; sadece belirli sektörler üzerinde etkilerini göstermesi ise “Sektörel Kriz”dir.
Konkordatoya Başvurmak ya da Konkordato İlan Etmiş Olmak Kısa Çalışma Uygulamasından Faydalanabilmek İçin Yeterli Midir?
Yukarıda belirtildiği üzere; İŞKUR Yönetim Kurulu tarafından “genel ekonomik, sektörel veya bölgesel kriz ile dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumlardan ileri gelen zorlayıcı sebeplerin varlığı” yönünde alınmış bir karar olmadığı sürece bu ve benzeri sebeplerle yapılan başvurular Kurum tarafından reddedilecektir. Dolayısıyla İŞKUR Yönetim Kurulu tarafından karar verilmediği sürece; konkordato için gerekli şartları taşıyor olmak, bu yönde başvuruda bulunmuş olmak ya da konkordato veya iflas ilan etmiş olmak kısa çalışma için yeterli değildir.
Kısa Çalışma İçin Çalışma Süresi Nasıl Azaltılmış Olmalıdır?
Kısa çalışma; işyerinin bir bölümünde veya tamamında haftalık çalışma sürelerinin “geçici olarak” ve “en az 1/3 oranında” azaltılması halinde gerçekleşebilir. Örneğin; haftalık çalışma süresi 45 saat olan bir işyerinde kısa çalışma uygulamasına gidilebilmesi için; haftalık çalışma süresinin “geçici olarak” en fazla 30 saat olacak şekilde azaltılmış olması gerekmektedir.
*Çalışma sürelerinin kalıcı olarak değiştirilmesi “esaslı değişiklik” olup kısa çalışma yapılmasına izin vermez.
Faaliyetin Kısmen veya Tamamen Durdurulması Suretiyle Kısa Çalışma Nasıl Uygulanır?
İşyerindeki faaliyetin en az 4 hafta süre ile kısmen veya tamamen durdurulması halinde de kısa çalışma gerçekleşebilir. Dört haftalık süre kesintisiz olabileceği gibi aralıklı da olabilir. Ancak faaliyetin durdurulduğu süre toplam 4 haftadan az olursa kısa çalışma ödeneğinden yararlanılamaz.
Kısa Çalışma Başvurusu Nasıl Yapılır?
Yönetmeliğin 4.maddesine göre; İşverenin; kısa çalışma uygulaması için yasanın aradığı şartların işyerinde mevcut olduğuna dair delillerini ve kısa çalışma yapacak işçilerin listesini “Kısa Çalışma Talep” dilekçesiyle birlikte İŞKUR’un ilgili birimine sunması gerekir.
*İşyerinde toplu iş sözleşmesi varsa toplu iş sözleşmesinin tarafı olan işçi sendikasına da bu durum işveren tarafından yazılı olarak bildirilir.
Kısa Çalışma İçin İşçinin Rızası Aranır Mı?
Hayır. Kısa çalışma kararı İşveren tarafından alınır. Bunun için yasada belirlenen taşıyor olmak ve İşKur’dan kısa çalışma talebinde bulunmak yeterlidir.
Kısa Çalışma Kapsamına Alınan İşyerinde Çalışan Her İşçi “Kısa Çalışma Ödeneği”nden Faydalanabilir Mi?
Hayır. İşçinin kısa çalışma ödeneği alabilmesi için Yönetmeliğin 6.maddesine göre;
• İşverenin kısa çalışma talebinin uygun bulunması,
• İşçinin kısa çalışmanın başladığı tarihten önceki son 120 gün içinde kesintisiz çalışmış olması ve son üç yıl içinde adına en az 600 gün süreyle işsizlik sigortası primi ödenmiş olması,
• İşverenin kısa çalışma başvurusu ile Kurum’a bildirdiği isim listesinde adının yer alıyor olması
gerekmektedir.
Kısa Çalışma Dönemi İşçinin Kıdemine Esas Alınır Mı?
Kısa çalışma döneminde geçen süreler işçinin kıdemi ve kıdeme bağlı haklarının tespitinde çalışılmış sürelerdendir.
Kısa Çalışma Ödeneği Haczedilebilir Mi?
İş Kanunu md.35’e göre İşçilerin aylık “ücretlerinin” dörtte birinden fazlası haczedilemez. Ancak kısa çalışma ödeneği ise “ücret” değildir. Bu nedenle kısa çalışma ödeneği nafaka borçları dışında haczedilemez, bir başkasına devir ve temlik edilemez (Yön. Md. 7/10).
Kısa Çalışma ve Kısa Çalışma Ödeneği Hakkında Yönetmeliğe aşağıdaki link üzerinden ulaşabilirsiniz.
Diğer Haberler
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.
-
19.4.2024
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kapsamında Yargılama Giderlerinden Sorumluluk Öngören Düzenleme Anayasa Mahkemesi Kararı İle İptal Edildi
6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun1 (“Kanun”) 18/A maddesinin 11. fıkrası gereğince, dava şartı zorunlu arabuluculuk kapsamında ilk oturuma mazeretsiz olarak katılmayan tarafın yargılama sonucunda haklı çıkmış olsa dahi yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulacağı ve lehine vekalet ücretine hükmedilmeyeceği düzenlenmiştir. Anılan düzenleme şu şekildedir:
-
8.4.2024
Sermaye Piyasası Kurulu Başvurularında "E-Başvuru" Dönemi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul"), 5 Şubat 2024 tarihindeki duyurusu ile, sermaye piyasası kurum, kuruluş ve ortaklıklarının başvurularını daha hızlı ve etkili bir şekilde e-Başvuru Sistemi ile yapabileceklerini kamuya duyurmuştu.
-
5.4.2024
Bazı Sektörlerde Payların İlk Halka Arzı Öncesi Uyulacak Ön Şartlardaki Tutarlar İndirildi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul" veya "SPK") tarafından, Kurul'a ilk halka arz için başvuran ortaklıkların özellikle sektörel bazda farklılıkları ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nca hazırlanan 12. Kalkınma Planı ("Plan") dikkate alınarak finansal tablolara ilişkin mali eşiklerde indirime gitti.