Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşması nedir? Neler Getirmektedir? 20 Eylül 2018

Türkiye Bankalar Birliği, 19 Eylül 2018’de bir bilgilendirme yazısı yayınlayarak 11 Eylül 2018 tarihli Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Anlaşması’nın (“Anlaşma”) toplam kredilerdeki payı yaklaşık yüzde 90 olan bankalar ve diğer finansal kuruluşlar tarafından imzalanarak yürürlüğe girdiğini duyurmuştur.

Peki bu Anlaşma neden yapılmıştır ve hangi borçluları nasıl etkileyecektir?

1. Finansal Yeniden Yapılandırma uygulamasının amacı nedir?
Ekonomiye katma değer oluşturduğuna inanılan ve geçici olarak finansal ödemeleri aksayan borçluların fon üretme kabiliyetleri de dikkate alınarak, Anlaşma’yı imzalayan banka ve finansal kuruluşlar (“Alacaklı Kuruluşlar”) tarafından uygun görülecek makul bir süreç içerisinde ve makul koşullarla, gerek ekonomik faaliyetlerine devam etmeleri, gerekse öngörülen süre içerisinde finansal kesime ve kamu dahil diğer alacaklılara olan geri ödeme yükümlülüklerini yerine getirebilmelerini sağlamaktır.

2. Finansal Yeniden Yapılandırma uygulaması hangi borçluları kapsayacak?
Bu uygulama, başvuracakları tarih itibariyle Alacaklı Kuruluşlar’a olan borçları toplamı 100 milyon TL’den büyük olan borçluları kapsamaktadır. Bu Borçluların ilaveten aşağıdaki kriterleri karşılamaları gerekmektedir:

·     Finansal Yeniden Yapılandırma kapsamına alınacak borçluların, borçlarını geri ödeme kabiliyeti kazanacaklarının tespit edilmesi gerekmektedir.
·     Borçlular hakkında hiçbir Alacaklı Kuruluş tarafından yasal takibe başlanmamış olması esastır. Ancak, Başvuru tarihi itibariyle yasal takip işlemlerine başlanmış olmakla birlikte, toplam borç tutarının azami yüzde 25’lik kısmı bir veya birden fazla Alacaklı Kuruluş’ta bulunan borçlular yapılandırma kapsamına alınabilecektir.

Haklarında iflas kararı bulunan borçlular ise finansal yeniden yapılandırma kapsamına alınmayacaklardır.

3. Finansal Yapılandırma Uygulaması kapsamında alınacak tedbirler nelerdir?
Bu Anlaşma ile birlikte, Alacaklı Kuruluşlar’a borç geri ödemelerinde geçici sorun yaşayan veya sorun yaşaması muhtemel görülen ticari kredi borçlularının:

·     Kredi borçlarının vadelerini uzatmak,
·     Bu borçluların kredilerini yenilemek,
·     Borçlulara ilave yeni kredi vermek,
·     Anapara, faiz, temerrüt faizi ve kâr payları ile kredi ilişkisinden doğan diğer her türlü alacağı indirmek veya bunlardan vazgeçmek,
·     Anapara, faiz veya kâr payı alacaklarını; kısmen veya tamamen iştirake çevirmek, aynî, nakdî ya da tahsil şartına bağlı bir bedel karşılığı devir veya temlik etmek, borçlu ya da üçüncü kişilere ait ayni değerler karşılığında kısmen veya tamamen tasfiye etmek, satmak, bilanço dışına çıkarmak,
·     Diğer alacaklı kuruluşlar ve alacaklılarla birlikte hareket ederek protokoller yapmak, şeklinde alınacak tedbirlerle, geri ödeme yükümlülüklerini yerine getirebilmelerine ve istihdama katkıda bulunmaya devam etmelerine imkan verilmek istenmektedir.

4. Finansal Yeniden Yapılandırma süreci nasıl işlemektedir?
·     Finansal Yeniden Yapılandırma sürecine alınabilecek borçlular; En yüksek alacaklısı üç Alacaklı Kuruluştan birine, Anlaşma ekinde belirtilen formata uygun bir Başvuru ve Taahhüt Mektubu’na sürecin gerektirdiği diğer belge ve bilgileri de ekleyerek başvuruda bulunurlar.
·     Kendisine başvurulan Alacaklı Kuruluş (“Başvuru Bankası”) borçlunun beyanı doğrultusunda borçlu bulunduğu Alacaklı Kuruluşlar’a bilgi vererek alacaklarının ve varsa teminatlarının bildirilmesini talep eder.
·     Alacaklı Kuruluşlar, Başvuru Bankası’na geri bildirim yaparlar.
·     Başvuru Bankası, iletilen alacak tutarlarından oluşan dökümü Alacaklı Kuruluşlar’la paylaşır.
Başvuru Bankası’na usulüne uygun bir şekilde başvuruda bulunulması ve başvurunun ilgili Alacaklı Kuruluşlar’la paylaşılması ile birlikte, herhangi bir prosedüre tabi olmaksızın “Durumun Korunması Süreci” başlar. Bu süreçte borçlu hakkında icra takibi yapılamaz, zamanaşımı ve hak düşürücü süreler nedeniyle hak kaybına yol açacak durumlar hariç olmak üzere, mevcut takiplere devam edilemez, yeni takipler açılamaz, diğer yasal yollara başvurulamaz.
Başvuruyu takiben, Başvuru Bankası’na iletilen alacak tutarlarından oluşan döküm esas alınarak Alacaklı Kuruluşlar’dan oluşan bir konsorsiyum tarafından (“AKK”) Lider Banka seçimi yapılır.
Bu Lider banka yeniden yapılandırma kapsamında ilgili müzakerelerin yönetilmesi, sonuçlandırılması ve uygulamanın izlenmesi konusunda görev yapar.

5. Borçlu ile yapılacak Finansal Yeniden Yapılandırma Sözleşmesi nedir?        B
Borçlu ile AKK üyeleri ve Anlaşma koşulları doğrultusunda olmak üzere varsa AKK üyelerinin uygun göreceği diğer alacaklılar arasında belirli şartlara uygun olarak Finansal Yeniden Yapılandırma Sözleşmesi akdedilir.
Finansal Yeniden Yapılandırma Sözleşmesi’nin imzalanmasını müteakip, borçlu Finansal Yeniden Yapılandırma Sözleşmesi’nden kaynaklanan edimlerini yerine getirdiği sürece, borçlu hakkında icra takibi yapılamaz, zamanaşımı ve hak düşürücü süreler nedeniyle hak kaybına yol açacak durumlar hariç olmak üzere, mevcut takiplere devam edilemez, yeni takipler açılamaz, diğer yasal yollara başvurulamaz.

6. Anlaşma hangi süre içerisinde akdedilen Finansal Yeniden Yapılandırma Sözleşmelerine uygulanacaktır?
Finansal Yeniden Yapılandırma Çerçeve Sözleşmesi 19 Eylül 2018 tarihinden itibaren ve en geç iki yıl içinde imzalanacak olan Finansal Yeniden Yapılandırma Sözleşmeleri için geçerli olacaktır.

Diğer Haberler