COVİD-19 Salgını ve Şirketlerde İdare Organının Önemi 09 Nisan 2020
COVİD-19 Salgını ve Şirketlerde İdare Organının Önemi
Dünya Sağlık Örgütü tarafından Covid-19’un pandemi olarak ilan edilmesi ile tüm dünyada coronavirüs en önemli gündem maddesi oldu. Akabinde, ülkeler bazında salgının yayılım hızı da dikkate alınarak, çeşitli tedbirler uygulanmaya başlandı. Söz konusu salgın, şüphesiz dünyada ekonomik döngüyü çok fazla etkiledi. Ekonomik hayatın bir yandan da devam ediyor olması ile, şirketler hem ekonomik düzende yerlerini korumaya çalışırlarken bir yandan da içeride salgına ilişkin ciddi önlemler almaktadırlar. Dolayısıyla, şirket yönetim kuruluna bu noktada ciddi iş yükü gelmesi de kaçınılmazdır.
Peki pandemi ile mücadele ederken şirket yönetim kurulu üyeleri ticaret hukuku açısından ne gibi önlemler alabilirler?
- Yönetim Kurulu toplantıları “elden dolaştırma usulü” veya “elektronik ortamda” gerçekleştirilebilir.
Bilindiği üzere, şirket idare organının, işin devamlılığı için alması gereken kararlar olması muhtemeldir. Bu çerçevede, yönetim kurulu üyelerinin şirket merkezinde toplanıp karar almaları usule uygun olmakla birlikte, Türk Ticaret Kanunu’nun 390/4.maddesi ile, toplantı yapılmasının istenmemesi halinde, yönetim kurulu kararlarının alınmasında kolaylık sağlanmıştır. Nitekim, Covid-19 salgını ile mücadelede en önemli tedbir ve amaç izole olmak iken, yönetim kurulu kararlarının 390/4. Maddesi gereği toplanılmadan alınması hususu da tam da bu noktada önemini göstermektedir. Türk Ticaret Kanunu’nun getirdiği bu yenilik ile alınacak karar metninin elden dolaştırılması ile sirküle edilmesi ve imzalanan metinlerin yönetim kurulu karar defterine yapıştırılması ile fiziken yapılan toplantı ile aynı sonucu doğuracağı aşikardır. Böylelikle toplu olarak bir araya gelinmesi önlenmiş olacak ve fakat gerekli olan yönetim kurulu kararları da alınabilecektir.
Alternatif olarak, Türk Ticaret Kanunu, şirket esas sözleşmesinde buna imkan verecek hükmün bulunması şartı ile, elektronik ortamda da şirket yönetim kurulu toplantılarının yapılmasına imkan vermektedir. Her ne kadar, şirket esas sözleşmesinde bu yönde hüküm olması esas olsa da, Türkiye Cumhuriyeti İç İşleri Bakanlığı İç Ticaret Genel Müdürlüğü tarafından 20 Mart 2020 tarihli açıklaması ile şirket esas sözleşmesinde buna dair hüküm bulunmayan şirketlerinde elektronik ortamda toplantı yapabilmesine ve yapacakları ilk genel kurulda esas sözleşmelerini buna imkan verecek şekilde değiştirmelerine yönelik imkan tanınmıştır. Elektronik yönetim kurulu toplantılarına, Merkezi Kayıt Kuruluşu nezdindeki sistem sayesinde, yönetim kurulu üyeleri, nerede olurlarsa olsunlar güvenli elektronik imza ile katılabileceklerdir. Bu imkandan faydalanabilmek için Merkezi Kayıt Kuruluşu ile irtibata geçilmesi ve gerekli sunucu ve teknik alt yapının hazır olması yeterli olacaktır.
- Yönetim kurulu 2019 yılına ilişkin kar paylarının dağıtılmasını belli kıstaslar çerçevesinde gerçekleştirebilir.
Ticaret Bakanlığı tarafından TOBB aracılığı ile ticaret ve sanayi odalarına 01.04.2020 tarihinde, 31.03.2020 tarihli duyurusunu iletmiştir. Bu duyuru ile, söz konusu pandemi sürecinde şirket finansallarının önemi de gündeme gelmiştir. Ticaret Bakanlığı duyurusu ile “kamunun iştiraki olan şirketler hariç olmak üzere, sermaye şirketlerinin 2019 yılı hesap dönemine ilişkin olarak bu yıl gerçekleştirilecek genel kurul toplantılarında gündeme alınacak nakit kâr payı dağıtımı kararlarında, geçmiş yıl kârlarının dağıtıma konu edilmemesi ve dağıtım tutarının 2019 yılı net dönem karının %25'ini aşmaması ile yönetim kuruluna kâr payı avansı dağıtımı yetkisi verilmemesi" hususlarının tüm şirketlere duyurulması gerektiğini belirtmiştir. Söz konusu duyuru, şu an için bir temenni niteliğinde olup, gündemde yer alan Torba Kanun ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’na geçici madde eklenmesi sureti bu temenninin yasallaşması hedeflenmiştir. Tasarı’ya göre, sermaye şirketlerinin, 31 Aralık 2020 tarihine kadar dağıtabilecekleri nakit kar payı tutarının 2019 ylı net dönem karının yüzde yirmi beşini aşamayacağı, genel kurulca yönetim kuruluna kar payı avansı dağıtımı yetkisi verilmeyeceği yer alıyor. Tasarı yürürlüğe girer ise, 2019 yılı hesap dönemine ilişkin kar payı dağıtımı kararı alınmış fakat henüz pay sahiplerine ilgili kar payı yönetim kurulunca dağıtılmamış ise veya kısmi ödeme yapılmış ise, 2019 yılı net dönem karının yüzde yirmibeşini aşan kısma ilişkin yönetim kurulunca yapılacak ödemeler, 31 Aralık 2020 sonuna kadar ertelenecektir.
- Türk hukukuna göre mücbir sebep teşkil eden Covid-19 salgınından etkilenen şirketlerin ticari faaliyetlerinde imkansız hale gelen yükümlülükleri veya aşırı derecede güçleşen yükümlülüklerinin tespit edilmesi ve mevzuattan ve/veya ticari sözleşmelerinden kaynaklı hakların kullanımının yerine getirilmesi gerekmektedir.
Covid-19 salgını, taraflardan kaynaklanmayan, öngörülmesi ve karşı konulması mümkün olmayan bir salgın hastalık olduğu için Türk hukuku açısından bir mücbir sebep olarak yorumlanması gerektiği kanaatindeyiz. Yönetim kurulu, salgın nedeniyle yerine getiremediği veya getirmekte zorlandığı yükümlülükler açısından işletmenin faaliyetlerini gözden geçirmelidir. Örneğin, iş yeri kira ödeme borcu var ise, bu Covid-19 salgınından etkilendi mi? Etkilendi ise hangi aksiyonları almalı? Yeni bir ticari ilişkiye girilecek ise, sözleşmesel yükümlülüklerini Covid-19 salgınını da dikkate alarak yerine getirmeli. Mevcut ticari ilişkide Covid-19 salgınını ve etkilerini değerlendirirken mutlaka sözleşmenin hangi hukuka tabi olduğu ve o hukuk çerçevesinde de salgının mücbir sebep teşkil edip etmeyeceğinin önem arz edeceğinin gözden kaçırılmaması gerekir.
- Şirket finansallarının gözden geçirilmesi önem arz etmektedir.
Yönetim kurulu şirket finansallarını gözden geçirerek yatırımlarını / projelerini uzun ve kısa vadeli olarak tekrar değerlendirmelidir. Özellikle, şirketin yapısına bağlı olarak, 2020 yılı için yurt içi ve yurt dışı yatırımların ötelenmesi / ertelenmesi, kısa vadeli nakit akış düzeninin sağlanabilmesi için önemli olabileceği kanaatindeyiz.
Diğer Haberler
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.
-
19.4.2024
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kapsamında Yargılama Giderlerinden Sorumluluk Öngören Düzenleme Anayasa Mahkemesi Kararı İle İptal Edildi
6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun1 (“Kanun”) 18/A maddesinin 11. fıkrası gereğince, dava şartı zorunlu arabuluculuk kapsamında ilk oturuma mazeretsiz olarak katılmayan tarafın yargılama sonucunda haklı çıkmış olsa dahi yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulacağı ve lehine vekalet ücretine hükmedilmeyeceği düzenlenmiştir. Anılan düzenleme şu şekildedir:
-
8.4.2024
Sermaye Piyasası Kurulu Başvurularında "E-Başvuru" Dönemi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul"), 5 Şubat 2024 tarihindeki duyurusu ile, sermaye piyasası kurum, kuruluş ve ortaklıklarının başvurularını daha hızlı ve etkili bir şekilde e-Başvuru Sistemi ile yapabileceklerini kamuya duyurmuştu.
-
5.4.2024
Bazı Sektörlerde Payların İlk Halka Arzı Öncesi Uyulacak Ön Şartlardaki Tutarlar İndirildi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul" veya "SPK") tarafından, Kurul'a ilk halka arz için başvuran ortaklıkların özellikle sektörel bazda farklılıkları ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nca hazırlanan 12. Kalkınma Planı ("Plan") dikkate alınarak finansal tablolara ilişkin mali eşiklerde indirime gitti.