Covid-19 Salgın Hastalığı Nedeniyle İcra ve İflas Takipleri 30.04.2020 Tarihine Kadar Durdurulmuştur 23 Mart 2020
Covid-19 Salgın Hastalığı Nedeniyle İcra ve İflas Takipleri 30.04.2020 Tarihine Kadar Durdurulmuştur
22.03.2020 tarihli ve 31076 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak aynı tarihte yürürlüğe giren 2279 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile COVID-19 salgın hastalığının ülkemizde yayılmasını önlemek amacıyla 30.04.2020 tarihine kadar icra ve iflas takipleri durdurulmuştur.
Söz konusu kararın temel özellikleri ile uygulama esaslarını aşağı maddeler halinde özetlenmektedir.
1. İcra Ve İflas Takiplerinin Durması Ne Anlama Gelir?
Bu düzenleme ile ülke çapında başlatılmış ve devam etmekte olan tüm icra ve iflas takipleri hangi aşamada iseler o aşamada duracaktır. Diğer bir ifade ile açılmış icra dosyaları var olmaya devam edecek, yapılmış hacizlerin hepsi kalacak ancak yeni haciz işlemi yapılamayacak, yeni hacizler konamayacak, satışlar gerçekleştirilemeyecektir. Tüm iş ve işlemler var oldukları hali ile donacaktır.
2. Hacizler Kalkacak Mı?
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi sonucu hiçbir haczin kalkması söz konusu olamayacaktır. Tüm hacizler varlığını sürdürecek başkaca hiçbir işlem yapılmayacaktır. Satış, bankadaki paranın icra dairesine gönderilmesi vb.
3. Yeni İcra Takibi Yapılabilir Mi?
Karar’da açık şekilde yeni icra ve iflas takiplerinin alınmayacağı düzenlenmiştir. Bu nedenle söz konusu tarihler arasına icra ve iflas müdürlüklerinde yeni icra ve iflas takibi alınması yasal olarak mümkün değildir. Kimse, kimse aleyhinde yeni bir icra takibi başlatamayacaktır.
4. İcra Ve İflas Takipleri Tam Olarak Hangi Tarihler Arasında Duracak?
2279 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı açık şekilde icra ve iflas takip ve işlemleri 22.03.2020-30.04.2020 tarihleri arasında duracaktır.
5. İstisnası var mı ?
Nafaka alacaklarına ilişkin alacak takipleri, 2279 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı’nda istisna tutulmuştur. Dolayısıyla nafaka alacaklarına ilişkin icra takiplerine ilişkin prosedür, iş ve işlemler aynen uygulanmaya devam edecek. Karar nafaka alacaklarına uygulanmayacaktır. Dolayısıyla nafaka alacaklarına ilişkin icra takibi başlatılması ve ilerletilmesi mümkündür, örneğin nafaka alacağına ilişkin bir takip başlatılabilir, başlatılmış bir takip için haciz işlemi uygulanabilecektir.
6. Coğrafi Bazda İstisna Tutulan Şehir Ya Da Bölge Var Mıdır?
İcra ve iflas takiplerinin durdurulmasına ilişkin 2279 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı “yurt genelinde yürütülen” tüm icra ve iflas takipleri bakımından getirilmiş bir düzenlemedir. Bu nedenle herhangi bir şehir, bölge, yargı çevresi sınırlandırması olmaksızın yurt genelinde uygulanacaktır.
7. 22.03.2020-30.04.2020 Tarihleri Arasına Ve Yurt Genelinde Duran İcra Ve İflas Takip İşlemleri Nelerdir?
Karar’da belirtilen tarihler arasında konusu nafaka alacağı olmayan “tüm” icra ve iflas takipleri hangi aşamada ise o aşamada durmuştur. Bu nedenle, 22.03.2020-30.04.2020 tarihleri arasına konusu nafaka alacağı olmayan yeni bir icra takip işlemi başlatmak, yeni bir iflas takip işlemi başlatmak, 22.03.2020 tarihinden önce bir tarihte başlamış icra ve iflas takiplerinde takibi ilerletici herhangi bir işlem yapmak örneğin her türlü haciz, satış, sorgu, tescil gibi taraf ile takip işlemi yapılması mümkün olmayacaktır. Ayrıca Karar metninde açık şekilde yeni icra ve iflas takiplerinin alınmayacağı açık şekilde düzenlenmiştir.
Bir kez daha altını çizmek gerekir ki 22.03.2020-30.04.2020 tarihleri arasında yeni icra takip işlemi ve iflas takibi yapılamayacak ve ancak konusu nafaka alacağı olan alacakla bakımından yeni icra takip işlemi yapılabilecektir. Yine Karar metninde açık şekilde ihtiyati haciz kararlarının icra ve infaz edilemeyeceği de düzenlenmektedir. Diğer bir anlatımla, ihtiyati haciz kararı alınmasının öne kapatılmamışken mahkemeden alınan ihtiyati haciz kararlarının icrası ve infazı durdurulmuş, Alınan ihtiyati haciz kararlarının uygulanması engellenmiştir.
8. İhtiyat Haciz Kararları Bakımından İstisnai Bir Düzenleme Var Mıdır?
2279 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı, tek istisnai düzenlemesini nafaka alacakları bakımından getirmiş olup ihtiyati haciz kararlarının icrası ve infazı için istisnai bir düzenleme taşımamaktadır. Bu nedenle “kural olarak” mahkemelerden ihtiyati haciz kararı verilmesi talebinde bulunulmasının önü kapatılmamış ancak ihtiyati haciz kararlarının icrası ve infazı 22.03.2020-30.04.2020 tarihleri arasında durdurulmuştur. Dolayısıyla ihtiyati haciz işlemine ilişkin tamamlayıcı merasime ilişkin süre de durmuş demektir. 30.04.2020 tarihinde tamamlayıcı merasime ilişkin süre kaldığı yerden işlemeye devam edecektir. Daha açık bir anlatımla, hâlihazırda alınmış ve icrasına geçilmemiş bir ihtiyat haciz kararına ilişkin tüm süreler durmuş olup 30.04.2020 tarihinden sonra “kaldığı yerden” işlemeye başlayacaktır.
9. Kararı’nın Yasal Dayanağı Nedir?
2004 tarihli İcra ve İflas Kanunu (İİK) md. 330 “Salgın hastalık, umumi bir musibet veya harp halinde Cumhurbaşkanı kararıyla memleketin bir kısmında veya bazı iktisadi zümreler lehine muayyen bir müddet için icra takipleri durdurulabilir.” düzenlemesini taşımaktadır. Bu düzenlemenin tanığı yasal dayanaktan yararlanılarak da 2279 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı alınmış ve icra ile iflas takiplerinin durdurulmasın karar verilmiştir.
10. Kararın Amacı Nedir?
Bilindiği üzere yeni tip corona virüsü olarak tanımlanan COVID-19 Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilmiştir. Salgın hastalığın ülkemizde yayılmasının önüne geçilmesi amacıyla alınan önemler çerçevesinde de 2279 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile icra ve iflas takibi işlemlerinin durdurulmasın karar verilmiştir.
11. 30.04.2020 Tarihinden Sonra Ne Olacak?
İcra ve iflas takip işlemleri 2279 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile 30.04.2020 tarihine kadar durdurulmuştur. Bu tarihten sonra, yeni bir karar alınmaz ise, icra ve iflas takipleri hangi aşamada ise kaldığı yerden devam edecektir. Taraf ve takip işlemi yapılması olanağı yeniden elde edilecektir. 22.03.2020-30.04.2020 tarihleri arasında durmuş olan tüm süreler “kaldıkları” yerden işlemeye başlayacaktır. Dolayısıyla 04.05.2020 tarihinden itibaren icra ve iflas daireleri önlerine gelen işlemleri kaldıkları yerden yapmaya devam edeceklerdir.
Diğer Haberler
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.
-
19.4.2024
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kapsamında Yargılama Giderlerinden Sorumluluk Öngören Düzenleme Anayasa Mahkemesi Kararı İle İptal Edildi
6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun1 (“Kanun”) 18/A maddesinin 11. fıkrası gereğince, dava şartı zorunlu arabuluculuk kapsamında ilk oturuma mazeretsiz olarak katılmayan tarafın yargılama sonucunda haklı çıkmış olsa dahi yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulacağı ve lehine vekalet ücretine hükmedilmeyeceği düzenlenmiştir. Anılan düzenleme şu şekildedir:
-
8.4.2024
Sermaye Piyasası Kurulu Başvurularında "E-Başvuru" Dönemi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul"), 5 Şubat 2024 tarihindeki duyurusu ile, sermaye piyasası kurum, kuruluş ve ortaklıklarının başvurularını daha hızlı ve etkili bir şekilde e-Başvuru Sistemi ile yapabileceklerini kamuya duyurmuştu.
-
5.4.2024
Bazı Sektörlerde Payların İlk Halka Arzı Öncesi Uyulacak Ön Şartlardaki Tutarlar İndirildi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul" veya "SPK") tarafından, Kurul'a ilk halka arz için başvuran ortaklıkların özellikle sektörel bazda farklılıkları ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nca hazırlanan 12. Kalkınma Planı ("Plan") dikkate alınarak finansal tablolara ilişkin mali eşiklerde indirime gitti.