Abonelik Sözleşmesinden Kaynaklanan Para Alacaklarına İlişkin Takip Artık Online Olarak Yürütülecek 20 Aralık 2018
Abonelik sözleşmelerinden kaynaklanan alacakların takibine ilişkin büyük değişiklikler getiren Abonelik Sözleşmesinden Kaynaklanan Para Alacaklarına İlişkin Takibin Başlatılması Usulü Hakkında Kanun (“Kanun”) 19 Aralık 2018 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı.
Abonelik sözleşmelerinden kaynaklanan para alacaklarına ilişkin uygulanacak yeni takip usulüne ilişkin aşağıda bilgi vermek isteriz.
1. Kanun Hangi Sözleşmeleri ve İcra Takiplerini Kapsamaktadır?
Kanun, tüketicinin belirli bir mal veya hizmeti sürekli veya düzenli aralıklarla edinmesini sağlayan sözleşmeler ve mevzuatta düzenlenen diğer abonelik sözleşmeleri ile bu sözleşmelerin ifası amacıyla tüketiciye sunulup bedeli faturaya yansıtılan mal veya hizmetten kaynaklanan ve avukatla takip edilen ilişkin icra takiplerini kapsamaktadır.
Örneğin; elektrik, su, doğalgaz, internet, telefon vb. abonelik sözleşmeleri ile bu sözleşmeler kapsamında sunulan hizmet karşılığında tanzim edilen faturaya yansıtılan mal veya hizmetten kaynaklanan icra takipleri Kanun kapsamındadır. Sayılan icra takiplerinin Kanun kapsamında değerlendirilebilmesi için ayrıca avukatla takip edilmesi gerekmektedir.
2. Kanun kapsamındaki icra takipleri nasıl başlatılacaktır?
Kanun kapsamındaki icra takiplerinin işlemlerinin elektronik ortamda yürütülmesi amacıyla UYAP (Ulusal Yargı Ağı Platformu) bünyesinde Merkezi Takip Sistemi oluşturulacaktır.
İcra takibini başlatmak amacıyla alacaklı avukatı Merkezi Takip Sisteminde yer alan takip talebini dolduracaktır. Bu talepte; alacaklı ve avukatı ile borçlunun kimlik bilgileri ve varsa iletişim bilgileri, alacak ve uygulanacak faize ilişkin bilgiler, takip dayanağı olan belgelere ilişkin bilgiler ve yetkili icra dairesi bilgileri doldurulmaktadır.
Takip talebi doldurulduktan ve takip masrafları elektronik ortamda ödendikten sonra güvenli elektronik imza ile onaylanır ve sisteme kaydedilir. Kayıt ile birlikte Merkezi Takip Numarası alınır ve icra takibi başlamış kabul edilir.
Sisteme kayıt ile birlikte sistem tarafından otomatik olarak takip talebinde girilen bilgilere uygun olarak şablon bir ödeme emri düzenlenir ve tebligata ilişkin bilgileri PTT’ye iletilir.
3. Ödeme Emrinin Tebliği ve Ödeme Nasıl Gerçekleştirilecektir?
Ödeme emri PTT tarafından çıktı alınarak borçluya tebliğ edilecektir. Tebligata ilişkin Tebligat Kanunu hükümleri uygulanacaktır.
Tebliğ durumunu gösterir mazbata PTT tarafından sisteme yüklenecek ve mazbata aslı bildirilen icra dairesine gönderilecektir.
Bildirilen adrese tebligat yapılamaması halinde sistem üzerinden alacaklı avukatı tarafından talepte bulunularak adres kayıt sistemindeki yerleşim yeri adresine tekrar tebligata çıkarılacaktır.
Bu adrese de ödeme emrinin tebliğ edilememesi halinde alacaklı avukatının talebi üzerine takibe icra dairesinde devam edilerek sistem üzerindeki takip kapatılır.
Ödeme emrinin tebliği üzerine ise ödeme, ödeme emrinde belirtilen hesap numarasına yapılması üzerine takip sona erecektir. Ödeme miktarından harç miktarı ayrıldıktan sonra ödeme ilgili hesaba aktarılacaktır.
4. Ödeme Emrine İtiraz Nasıl Yapılacaktır?
Borçlu, ödeme emrini tebliğ aldıktan sonraki yedi gün içerisinde herhangi bir icra dairesine başvurarak ödeme emrine itiraz edebilir.
İtiraz, icra dairesi tarafından sisteme yüklenerek itirazın aslı yetkili icra dairesine gönderilir. Borçluya takibe itiraz ettiğine dair ücretsiz bir alındı belgesi verilecektir.
Borçlu dilerse Merkezi Takip Sistemi üzerinden güvenli elektronik imza kullanarak da itiraz edebilir.
İtiraz üzerine icra takibi duracak olup duran takibe ilişkin İcra ve İflas Kanunu hükümleri uygulanacaktır.
İtiraz, itirazın sisteme yüklendiği tarihi izleyen beşinci günün sonunda alacaklı avukatına tebliğ edilmiş sayılır.
İtiraz üzerine alacaklı avukatı tarafından itirazın kaldırılması için icra dairesinin bağlı bulunduğu mahkemeden talepte bulunması gerekmektedir, mahkeme talebi dosya üzerinden, duruşma yapılmaksızın, inceleyerek karar verecektir.
5. Ödeme Emrine İtiraz Edilmemesi veya İtirazın İptali Halinde Ne Olacaktır?
Ödeme emrine itiraz edilmemesi veya itirazın iptali halinde takip konusu bedelin ödenmemesi üzerine İcra ve İflas Kanunu hükümleri uyarınca icra takibine devam olunacak ve haciz işlemlerine başlanacaktır.
Yukarıda anıldığı üzere icra takibine devam edilmesinin mümkün olduğu hallerde alacaklı avukatı haciz talebinde bulunmaksızın UYAP üzerinden borçlunun malvarlığı olup olmadığını sorgulayabilir. Söz konusu sorgulama borçlunun malvarlığı hakkında detaylı bilgi vermeyecek olup sadece malvarlığı olup olmadığını tespit etmeye yardımcı olacaktır. Sorgulama sonrasında borçlunun malvarlığının tespiti halinde UYAP üzerinden de haciz talebinde bulunulabilir.
Ödeme emrinin tebliğinden itibaren bir yıl içerisinde haciz talep edilmezse takip düşecektir, bu süreye itirazın iptali için açılan dava açılması halinde dava tarihi ile kararın kesinleştiği tarih arasındaki süre hesaba katılmayacaktır.
6. Kanunun İlgili Hükümleri Ne Zaman Yürürlüğe Girecektir?
Kanun kapsamındaki icra takiplerine ilişkin anılan hükümler 1 Haziran 2019’da yürürlüğe girecektir.
Kanun kapsamındaki icra takiplerine ilişkin anılan hükümler Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte devam etmekte olan takipler hakkında uygulanmayacaktır.
Diğer Haberler
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.
-
19.4.2024
Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kapsamında Yargılama Giderlerinden Sorumluluk Öngören Düzenleme Anayasa Mahkemesi Kararı İle İptal Edildi
6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun1 (“Kanun”) 18/A maddesinin 11. fıkrası gereğince, dava şartı zorunlu arabuluculuk kapsamında ilk oturuma mazeretsiz olarak katılmayan tarafın yargılama sonucunda haklı çıkmış olsa dahi yargılama giderinin tamamından sorumlu tutulacağı ve lehine vekalet ücretine hükmedilmeyeceği düzenlenmiştir. Anılan düzenleme şu şekildedir:
-
8.4.2024
Sermaye Piyasası Kurulu Başvurularında "E-Başvuru" Dönemi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul"), 5 Şubat 2024 tarihindeki duyurusu ile, sermaye piyasası kurum, kuruluş ve ortaklıklarının başvurularını daha hızlı ve etkili bir şekilde e-Başvuru Sistemi ile yapabileceklerini kamuya duyurmuştu.
-
5.4.2024
Bazı Sektörlerde Payların İlk Halka Arzı Öncesi Uyulacak Ön Şartlardaki Tutarlar İndirildi
Sermaye Piyasası Kurulu ("Kurul" veya "SPK") tarafından, Kurul'a ilk halka arz için başvuran ortaklıkların özellikle sektörel bazda farklılıkları ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nca hazırlanan 12. Kalkınma Planı ("Plan") dikkate alınarak finansal tablolara ilişkin mali eşiklerde indirime gitti.