6100 SAYILI HUKUK MUHAKEMELERİ KANUNUNDAKİ “DAVAYA CEVAP SÜRESİNE EK SÜRE (SÜRE UZATIMI)” İLE İLGİLİ GETİRİLEN DEĞİŞİKLİKLER NELERDİR? 09 Ekim 2020
28.07.2020 tarihinde yürürlüğe giren 7251 sayılı Kanun ile HMK'nın “Cevap Süresinde Ek Süre (Süre Uzatım)” düzenlemesi bakımından önemli bir değişiklik gerçekleşmiştir. Bu bültenimizde yeni düzenlemenin getirdiklerini inceleyeceğiz.

28.07.2020 tarihli ve 31199 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 7251 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun (“7251 Sayılı Kanun”) ile 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda da (“HMK”) birçok değişiklikler getirilmiştir. Bunlardan biri de; |
6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanun’daki dava cevap verme süresine, ek süre verilmesi (süre uzatımı) ve bu sürenin başlangıcı ile ilgili getirilen yeni düzenlemeleri ve yapılan değişikliklerin neler olduğunu inceleyeceğiz. |
Cevap Süresi Ne Kadardır? Hangi Durumlarda Cevap Süresine Ek Süre Verilmesi (Süre Uzatımı) Söz Konusu Olur? Cevap Süresine Verilen Ek Süre (Süre Uzatım) Ne Kadardır Ve Bu Ek Süre (Süre Uzatım) Süresinin Başlangıcı Nedir? |
Cevap Süresi Ne Kadardır? |
Cevap süresi, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun “Dilekçelerin verilmesi” başlıklı MADDE 317/2’de yer hüküm dâhilinde; dava dilekçesinin davalıya tebliğinden itibaren iki haftadır. |
Hangi Durumlarda Cevap Süresine Ek Süre Verilmesi (Süre Uzatım) Söz Konusu Olur? |
Cevap süresine ek süre verilmesi (süre uzatım) ile ilgili yasal düzenleme 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun “Dilekçelerin verilmesi” başlıklı MADDE 317’nin 3. Bendinde düzenlenmiştir. |
Mahkeme, durum ve koşullara göre cevap dilekçesinin bu süre içinde (dava dilekçesinin davalıya tebliğinden itibaren iki hafta içinde) hazırlanmasının çok zor yahut imkânsız olduğu durumlarda, yine bu süre zarfında davalının mahkemeye talepte bulunması halinde, mahkeme ek süre verebilmektedir. Diğer bir anlatım ile her durumda ve her halükarda ek sürenin verilmesi söz konusu değildir. |
Hangi Süre İçerisinde Cevap Süresine Ek Süre Verilmesi (Süre Uzatım) Talebinde Bulunabilir? |
Bu konuda yine 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun “Dilekçelerin verilmesi” başlıklı 317. maddesinde düzenlenmiştir. Bu itibarla ilgili açık kanun hükmü uyarınca; |
Dava dilekçesinin davalıya tebliği ile başlayan iki haftalık cevap verme süresi içerisinde, mahkemeden cevap süresine ek süre verilmesi (süre uzatımı) talep edilmesi gerekmektedir. |
Kaç Defa Cevap Süresine Ek Süre Verilmesi (Süre Uzatımı) Yönünden Talepte Bulunma Hakkı Vardır? |
6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun “Dilekçelerin verilmesi” başlıklı MADDE 317/2’de yer hükmündeki yasal düzenlemede; |
İki haftalık yasal cevap verme süresi içinde, cevap süresine ek süre verilmesi (süre uzatımı) talebinde bulunan davalıya, bir defaya mahsus olmak üzere ek süre verilmektedir. |
6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda Cevap Süresine Verilen Ek Süre (Süre Uzatım) Ne Kadardı Ve Bu Ek Süre (Süre Uzatım) Süresinin Başlangıcı Neydi? Bu Konuda 7251 Sayılı Kanun İle Ne Gibi Değişiklikler Getirilmiştir? |
6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun “Dilekçelerin verilmesi” başlıklı MADDE 317/2’de yer hüküm dahilinde, sadece verilecek ek sürenin iki hafta olduğuna, ek cevap süresi talebi hakkında verilen kararın taraflara tebliğ edilmesi gerektiğine yer verilmiştir. |
Kabul gören süre uzatım talebi doğrultusunda verilen ek sürenin başlangıcının ne olduğuna ilişkin açık bir yasal düzenleme bulunmamaktadır. |
Mahkemelerce 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun bu konu hakkındaki uygulaması; ek süre verilmesi (süre uzatım) talebinin kabul edildiği mahkeme kararında sürenin başlangıcının da tayin edilmesi şeklindeydi. Kararın tebliğinden itibaren ek süre başlayabildiği gibi yasal cevap süresi bitiminden itibaren de ek sürenin başladığına ilişkin kararlar uygulamada bulunmaktaydı. |
Ek süre verilmesi verilmesi (süre uzatımı olması) halinde işbu sürenin başlangıcı ile ilgili; 28.07.2020 Tarihinde Yürürlüğe Giren 7251 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un 31 . maddesi ile İle 6100 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanun’a bir değişiklik değil yenilik getirmiştir. |
HMK’ya getirilen bu yenilik aslında yaşanan belirsizliğin ortadan kaldırılmasına ve uygulama birlik sağlanmasına yönelik olmuştur. |
7251 Sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile ek süre verilmesi (süre uzatımı olması) halinde bu sürenin başlangıcının ne olacağı “davalıya, cevap süresinin bitiminden itibaren işlemeye başlamak..” şeklindeki düzenlemeyle açıklığa kavuşturulmuştur. |
Diğer Haberler
-
12.2.2025
EPDK Kararı: Elektrik Piyasası Şirketlerine Yabancı Yatırımcıya Pay Devirlerinde Sermaye Artırım Yükümlülüğü
1. Mevcut Düzenleme Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ("EPDK" veya "Kurum") tarafından, elektrik piyasasında faaliyet gösteren şirketlerin sermayelerinde gerçekleşecek pay devirleri, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği'nin ("Yönetmelik") 57. maddesinde düzenlenmektedir.
-
29.1.2025
Türk Rekabet Kurulu 2024 Yılı Birleşme Ve Devralma Görünüm Raporu Yayımlandı
Türk Rekabet Kurumu, Rekabet Kurulu tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen birleşme, devralma ve özelleştirme işlemlerine ilişkin raporunu ("Rapor") 7 Ocak 2025 tarihinde yayımladı.
-
17.1.2025
Halka Arz Şartlarında Mali Eşikler 2025 Yılı İçin Güncellendi
2025 yılı için Halka arz işlemlerinde aranan mali sınırlar hem Sermaye Piyasası Kurulu ("SPK") hem de Borsa İstanbul ("BIST") tarafından güncellendi. İşte dikkat çekici yenilikler;
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.
-
30.5.2024
7511 Sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanuna Getirilen Önemli Değişiklikler
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ("Kanun") 29 Mayıs 2024 tarihli ve 32560 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı.
-
8.5.2024
6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclise Sunuldu
Türk Ticaret Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi meclise sunuldu. Teklif kapsamında Türk Ticaret Kanunu, Kooperatifler Kanunu, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun başta olmak üzere bir takım kanunlarda önemli değişikliklere gidilmesi planlanıyor.